FANDOM

Franz Hopper
Franz
Hahmotiedot
Muut nimet Waldo Schaeffer
Hiusten väri Tumman harmaa
Muuta
Ääninäyttelijät Arto Nieminen (suomi)
Arnaud Léonard (ranska)
Ensiesiintyminen Yhteys (Sissin kautta)
Tämä artikkeli kertoo hahmosta. Jaksosta kertoo "Franz Hopper (jakso)".

Franz Hopper, oikealta nimeltään Waldo Schaeffer, on supertietokoneen, Lyokon ja X.A.N.A.:n luoja.

Historiaa Muokkaa

Franz oli tiedemies ja opetti Kadicissa tiedettä.

Vuodesta 1974 vuoden 1970/1980 loppuun Franz loi Lyokoa ja oli muutenkin supertietokoneen ääressä paljon. Erityisesti hän oli projekti Karthagon parissa muitten tiedemiesten kanssa.

Franz ja hänen tyttärensä Aelita muuttivat Sveitsiin piiloon Franzin työntekijöiltä, jotka kidnappasivat Anthean. Myöhemmin he muuttivat Ranskaan, ja Franz alkoi opettaa tiedettä Kadicissa, samalla kotiopettaen Aelitaa.

Myöhemmin, kun Franz sai Lyokon ja projekti Karthagon valmiiksi, X.A.N.A kääntyi Franzia vastaan ja muuttui vaarallisemmaksi. Franz virtualisoi itsensä ja tyttärensä Lyokoon turvaan, ja käski Aelitan olla tornissa turvassa.

Kausi 2 Muokkaa

Jeremy yritti saada Franzin päiväkirjaa auki, että Lyokon historiasta saataisiin enemmän tietoa.

Jaksossa Kartoittamaton Alue (K2J2) Franz mainitaan ensimmäisen kerran Erakkomajan omistajana. Myöhemmin jaksossa Herra Pück (K2J5) paljastetaan, että Franzin päiväkirja on tuhoutunut, mutta Jeremy oli saanut jo jonkinverran tiedostoja päiväkirjasta Supertietokoneen kautta. Tämän jälkeen Jeremy alkaa avata pieniä palasia päiväkirjasta. Jeremy oppii multiagenttijärjestelmän ja suunnittelee Marabountan, mutta se olikin katastrofi, koska se kääntyi hirviöiden lisäksi Aelitan kimppuun. (K2J10)

Jaksossa Houkutus (K2J12) Jeremy löytää päiväkirjoista koneen, joka nostaa älykkyyttä. Hän testasi sitä, mutta joutui sairaalaan jatkuvan pyörtyilyn ja huonon olon takia. Jakson lopussa Jeremy toteaa laitteen huonoksi ja hajoittaa sen. Jaksossa Deja Vu (K2J20) Aelita näkee unia ja takaumia isästään, jotka on aiheuttanut X.A.N.A.n virus.

Jaksossa Franz Hopper (K2J23) Hopper teki ensimmäisen visuaallisen esiintymisen X.A.N.A.n kautta. "Hopper" paljastaa, että alussa Lyokoa sekä X.A.N.Aa käytettiin mittaamaan sota projektia, mutta sen jälkeen "Hopper" menetti X.A.N.A.n hallinnan. "Hopper" myös paljastaa, että skannerit eivät olleet vielä valmiita käyttöön ja ne ovat vaarallisia. "Hopper" tarkistaa Lyoko-soturit. Kaikilla on kaikki kunnossa, paitsi Yumiin on tartuttanut jonkinlainen rappio/heikentyminen. Kaikki kääntyvät Jeremyä vastaan, koska hän oli sanonut skannereiden olevan turvallisia. "Hopper" väittää, että Jeremy on manaaja laittamalla ystävänsä riskin alle ja antamalla X.A.N.A.n tärvellä "Hopperin" päiväkirjan. Samalla, kun Jeremy on koululla, hän tajuaa, että "Hopper" ei voinut tietää päiväkirjoista, tajuten, että "Hopper" ei olekkaan oikea Franz Hopper, vaan X.A.N.A.n luoma aave, että voi viivyttää sotureita ja saada Aelitan muistin ja avaimet oikeaan maailmaan. Lyokotaistelijat ja Jeremy pysäyttävät X.A.N.A.n luoman "Hopperin" ja Jeremy vahvistaa, että skannerit ovat turvallisia ja että Yumilla ei ole hätää. Samalla Jeremy myös selittää siitä, kuinka Hopper oli X.A.N.A.n aave ja kertoo että oikea Hopper on elossa vielä jossain Lyokossa, mutta ei tiedä missä.

Jaksossa Yhteys (K2J24) ottaa sotureihin yhteyttä Sissin ruumiin kautta. Sissin ruumiin kautta hän kertoo: "Olen Franz Hopper... Voin auttaa teitä!" Jaksossa Paljastuksia (K2J25) Franz avustaa sotureita purkamaan loput hänen päiväkirjastaan käyttämällä koodinpurku ohjelmaa. Samalla palajastuu, että Hopper antoi avaimet Aelitalle, jotta X.A.N.A ei pääse oikeaan maailmaan, ja paljastuu myös, että Hopperia ei voi enään devirtualisoida Lyokosta oikeaan maailmaan.

Myöhemmin jaksossa Avain (K2J26) Hopper käyttää voimiaan kahteen Mantaan suojellakseen Ulrichia ja Aelitaa ja auttaa Aelitaa saamaan puuttuvan palasen. Kun Aelita koskee puuttuvaa osaa, huone hajoaa, Meduusa tulee ja ottaa Aelitan muistin sekä avaimet X.A.N.Alle, että se pääsee oikeaan maailmaan, ja onnistuu siinä ja Aelita kuolee. Franz Hopper kuitenkin herättää tyttärensä henkiin ja palauttaa muistot, mutta X.A.N.A pääsee vapaaksi supertietokoneesta.

Kausi 3 Muokkaa

Aelita löysi 5. sektorista katkelman Franzin DNA:a kolmannen kauden alussa ja tajusi isänsä olevan vielä elossa. Koska hän löysi DNA'n palasen, Lyokosoturit jatkoivat etsintöjä ja vihjeitä Hopperin olinpaikasta. Jaksossa Viimeinen kierros (K3J13) Jeremy ja Aelita onnistuivat jäljittää Hopperin ja melkein saivat devirtualisoitua, mutta Lyoko tuhotui liian aikaisin. Myöhemmin paljastettiin, että Hopper kuitenkin selvisi internettiin, ja lähetti sieltä Lyokosotureille koodatun viestin, vaikka he virheellisesti uskoivat, että tekemällä niin hän oli liikuntakyvytön. Kolmos ja nelos kausien välissä Hopper auttoi Aelitaa ja Jeremyä luomaan Lyokon uudelleen.

Kausi 4 Muokkaa

Jaksossa Etäinen Muisto (K4J17) "Hopper" sai Aelitan Lyokoon vangiksi lähettämällä viestin Aelitan koneelle ja kertomalla, että tarvitsee apua. Lyokossa Jääsektorilla odota kupla, joka on mukatodellisuus, mutta paljastuukin vain X.A.N.A.n tempuksi haluta heittää Aelitan Digimereen ja tappaa hänet. Suunnitelma onnistu, mutta oikea Franz Hopper pelastaa tyttärensä, ja tekee samalla ensimmäisen oikean fyysisen esiintymisen. Franz melkein kuolee, mutta palaa takaisin Digimereen turvaan.

Jaksossa Viimeiseen pisaraan (K4J29) Hopper uhraa itsensä jäljellä olevan energian kanssa asentamaan ja käynnistämään multiagenttijärjestelmän X.A.N.A.n tappamiseksi lopullisesti. Hopper kuolee suojellessaan Aelitaa käyttöliittymällä Mantoilta, kun Aelita muuntaa virtaa multiagenttijärjestelmään. Jaksossa Kaikuja (K4J30) Aelita ja kaverit muistelevat Hopperia. Jaksossa myös nähdään takaumia Aelitan ja isänsä hyviä hetkiä ja se, kun Hopper virtualisoi itsensä ja tyttärensä ensimmäistä kertaa Lyokoon.

Kausi 5 (Evolution) Muokkaa

Vaikka Hopper uhrasi itsensä, niin jollain tavalla hänen elintärkeä olemus oli linkitetty Lyokon sydämeen. Jaksossa Epäilyksiä (K5J6) Aelita meni Kuoren kammioon yrittäessään kommunikoida isänsä kanssa kysyäkseen että oliko hän vastuussa X.A.N.A.n paluuseen, mutta ei saanut vastausta.

Jakossa Lähtölaskenta (K5J7) Franz oli puolinaisessa videossa, jonka Jeremy sai Kuoren datoista. Kun bugi videokamerassa saatiin korjattua, huomattiin, että Franz riiteli jonkun työntekijän kanssa, jonka oli juuri erottanut projekti Karthagosta.

Jaksosa Ansa (K5J19) Aelita puhui isälleen uudelleen, kertoakseen, että oli nähnyt Anthean; ilmielävänä ja hyvinvoivana. Aelita vakuutti, että tekee mitä vain löytääkseen äitinsä.

Jaksossa Vakoojat (K5J20) epätoivoinen Aelita puhui isästään, kun yritti saada äitinsä muistamaan, miltä hän kuulostaa. Aelita paljastaa, että ainoa syy, miksi on elossa, on että hänet virtualisoitiin Lyokoon isänsä toimesta.

Jaksosa Viimeinen tehtävä (K5J21) Hopper mainittiin uudelleen, kun Tyron kertoi miksi meni naimisiin Aelitan äidin kanssa. Syyksi Tyron kertoi, että naimisiin menon avulla Tyron pääsisi käsiksi Franzin digitaalisiin arkistoihin, että voisi luoda oman merkittävän supertietokoneen ja Kuoren (eng. Cortex) sektorin joka sijaitsee Tyronin supertietokoneessa. Kuitenkin, Tyronin ja Hopperin yhteistä historiaa ei koskaan paljastettu, eikä saatu tietoa, tunsivatko he koskaan ja monet tilanteet näiden kahden välillä jäivät auki.

Kyvyt Muokkaa

Kun Hopper virtualisoi itsensä Lyokoon, hänestä tuli olento, joka kontrolloi Supertietokonetta ja omisti Lyokon avaimet. Aluksi hänen Lyoko-olemuksensa oli pieniä valkoisia palloja, ja siinä tilassa hän pystyi teleporttailemaan eri sektoreiden välillä. Myöhemmin hän otti yhden pallon muodon, ja pystyi sillä tavoin

Franz Hopper Orb

Franz Hopper Lyokossa.

olemaan fyysisessä vuorovaikutuksessa elinympäristönsä kanssa, vetämään ihmisiä sisäänsä suojelemalla näitä Digimereltä ja hyökkäyksiltä Lyokossa. Molemmista muodoista kuitenkin puuttuu hyökkäyskykyjä, koska ainakaan sarjan perusteella hän ei pysty hyökkäämään millään tavalla, joka tekee Franzista hyvin haavoittuvan. Siitä huolimatta hän on varmaankin voimakkain hahmo X.A.N.A.n pelastukseksi.

Hopper pystyy kontrolloimaan torneja ja suojelemaan niitä X.A.N.A.n

Aelita 079

Franz Hopper & Aelita Lyokossa ensimmäisen virtualisoinnin jälkeen.

vaikutusvallalta aktivoimalla tornin itselleen generoimalla aaveen joka voi omata ihmisiä tai ottaa kontrollin toisista aktivoiduista torneista heikolla turvalla. Hän pystyy myös hallitsemaan hirviöitä, mennä Digimereen ilman, että menehtyy lopullisesti, palauttamaan kokonaan toisen ihmisen muistin, uudelleenaktivoida virtuaalisen maailman, jos se on/oli suljettu, lähettämään viestejä netin kautta ja tarjota energiaa ajaa ohjelma, vaikka ne vievätkin häneltä paljon energiaa.

Jaksot, joissa esiintyy Muokkaa

Kausi 2 Muokkaa

  • Uusi järjestys (mainitaan; ei lauseita) (K2J1)
  • Deja Vu (näyssä; ei lauseita) (K2J20)
  • Franz Hopper (polymorfinen aave) (K2J23)
  • Yhteys (Sissin kehon kautta) (K2J24)
  • Avain (päiväkirja ja Aelitan takauma) (K2J26)

Kausi 3 Muokkaa

  • Aelita (takaumissa) (K3J5)
  • Viimeinen Kierros (valokuva; ei lauseita) (K3J13)

Kausi 4 Muokkaa

  • Etäinen muisto (K4J17)
  • Väärissä Käsissä (kuva; ei lauseita) (K4J25)
  • Viimeiseen Pisaraan (ei lauseita) (K4J29)
  • Kaikuja (K4J30)

Kausi 5 (Evolution) Muokkaa

  • Kuori (valokuva; ei lauseita) (K5J2)
  • Lähtölaskenta (videokamera) (K5J7)
  • Sekasorto (Lauran tabletissa; ei lauseita) (K5J16)

Galleria Muokkaa