FANDOM

Uusi järjestys
Nouvelle donne
Uusijärjestys
Jaksotiedot
Jakso numero 27
Tuotantokausi 2
Tuotantokoodi 201
Alkuperäinen näytöspäivä 31. elokuuta 2005
Suomen ensinäytös 7. tammikuuta 2008
Kirjoittaja Bruno Regeste, Sophie Decroisette
Kuvakäsikirjoittaja Paul Beneteau, William Renaud
Kronologia
Edellinen Varaslähtö
Seuraava Kartoittamaton alue

Uusi järjestys on Code Lyokon 27. jakso ja toisen kauden ensimmäinen jakso.

Juoni Muokkaa

Odd ja Ulrich kisaavat uusilla menopeleillään aavikkosektorissa. Koska Jeremy ei ole ehtinyt vielä viimeistellä kulkuvälineitä, vetää Odd nurin. Aelita ja Yumi saapuvat paikalle linnun kyydissä. Odd on sitä mieltä, että hänen lentolautaansa pitää vielä säätää, mutta Jeremy ja Ulrich vai piikittelevät hänelle. Silloin Jeremy huomaa jonkin lähestyvän Lyoko-sotureita, jonkin uuden hirviön. Ulrich, Odd ja Yumi yrittävät huonolla menestyksellä kukistaa hirviön samalla, kun Aelita kiirehti tornille. Ulrich de-virtualisoituu, ja Jeremy virtualisoi Yumille ja Oddille näiden uudet menopelit. Odd hyökkää hirviötä kohti ja Aelita pääsee torniin. Yumi yrittää auttaa Oddia, mutta de-virtualisoituu hänkin. Oddkaan ei saa tuhottua hirviötä, vaan de-virtualisoituu.

Jeremy on huolestunut, kun X.A.N.A. on alkanut kehitellä uusia hirviöitä. X.A.N.A. selvästi voimistuu, josta Oddin tarantelloiksi ristimät uudet hirviöät ovat yksi esimerkki. Aelita on huolestuneena sitä mieltä, että hänen täytyy palata Lyokoon tunnustelemaan X.A.N.A.:n pulsseja hyökkäyksen varalta. Silloin joukkio kertoo hyvät uutiset: Jeremy on kehittänyt uuden ohjelman aktiivisten tornien etsimiseen, superskannerin. Näinpä Aelitan ei tarvitse oleskella kaiken aikaa Lyokossa, ja hänet onkin jo ilmoitettu oppilaaksi Kadiciin.

Jim esittelee Aelita Stonesina esiintynelle tytölle tämän uuden huoneen. Hän kertoo myös muutamia sääntöjä, ja toteaa Oddin, Ulrichin ja Jeremyn voivan kertoa lisää, jos edes itse muistavat sääntöjä.

William4

Uusi oppilas, William.

Yhdeksännet ja kahdeksannet luokat ovat lähtössä retkelle metsään. Ulrich on aikeissa pyytää Yumia parikseen, mutta saa sitä ennen selville, että Yumi onkin uuden pojan, William Dunbarin pari.

Jeremy ja Aelita juttelevat matkallaan syvemmälle metsään. Sitten Jeremy huomaa unohtaneensa läppärinsä huoneeseensa, ja lähtee hakemaan sitä. Aelita päättää jatkaa matkaa, mutta alkaa kuulla outoja ääniä. Hän toistaa mielessään Jeremyn sanoja siitä, kuinka hirviöitä ei ole olemassa. Sitten hän alkaa nähdä näkyjä susista, hätääntyy ja juoksee summamutikassa johonkin suuntaan.

Ulrich vakoilee Yumia ja Williamia. Odd ei ymmärrä Ulrichia ja Yumia, ja William kertoo saaneensa potkut edellisestä koulusta, koska oli liimaillut rakkauskirjeitä kaikkialle.

Aelitan näyt

Aelita näkee näkyjä.

Kun Jeremy pääsee huoneelleen hän huomaa X.A.N.A.:n hyökänneen. Hän soittaa muille, ja Odd ja Ulrich sanovat etsivänsä Aelitan. Jeremy sanoo hänen jääneen punaiselle polulle, mutteivät he löydä häntä sieltä. Odd, Ulrich ja paikalle myös saapunut Yumi lähtevät Kiwin perässä etsimään Aelitaa.

Aelita päätyy oudolle talolle, jonka portissa lukee "Erakkomaja". Aelita näkee muutaman näyn talosta, ja päättää mennä tutkimaan sitä lähemmin. Hän menee sisälle sotkuiseen taloon, ja näkee näkyjä sen kunnossaolemisesta ja oudosta miehestä, joka soittaa pianoa. Silloin X.A.N.A.:n aave hyökkää hänen kimppuunsa.

Tie viemäreille

Odd ja Aelita löytävät tien viemäreille.

Kiwi on johtanut kolmikon Erakkomajalle, ja he päättävät kurkistaa sisään. Ovi heidän takanaan paukahtaa kiinni, kännyköissä ei ole kenttää ja huonekalut hyökkäävät heidän kimppuunsa. He löytävät tajuttoman Aelitan talon kellarista. Aelita ehtii mainita vain X.A.N.A.:n ansasta, kun kellarin huoneen liukuovi on työntymässä vauhdilla kiinni. Väliin ovea pitelemään jäänyt Odd ehtii päästää vain Aelitan ulos huoneesta, ja Yumi ja Ulrich jäävät sisälle jumiin. Huoneen lämpötila alkaa nousta vauhdilla, ja Odd ja Aelita lähtevät tehtaalle päin. Aelita näkee näyn Erakkomajan pihalla olevasta käytävästä, että se veisi suoraan viemäreille. Oddin suureksi hämmästykseksi Aelita on oikeassa.

Aelita ja Odd virtualisoidaan Lyokoon, ja he lähtevät menopeleillään kohti aktiivista tornia, jota vartioi kaksi tarantellaa. Kun Odd toteaa, ettei pärjää kahdelle, suunnittelee Aelita hämäävänsä toista. Kun toinen tarantella lähtee seuraamaan Aelitaa, juoksee Aelita jään reunalle, ja reunan takaa ilmestyy Odd joka saa tuhottua toisen tarantellan.

Ulrich ja Yumi keskustelevat alati kuumenevassa huoneessa. Lopulta he pyörtyvät kuumuuteen.

Lahja aelitalle

Jeremy antaa Aelitalle lahjan.

Oddilla on täysi työ toisen tarantellan voittamisessa, ja hän saa sen pois tornin luota, jotta Aelita ehtisi juosta sinne. Aelita de-aktivoi tornin juuri ajoissa ja Jeremy palaa menneisyyteen.

Koulun pihalla Lyoko-soturit ihmettelevät metsän mystistä taloa. Jeremy on käynyt tarkistamassa talon, joka oli taas täysin normaali. Aelitan näyt ja talon pihalta viemäreille vievä käytävä kummaksuttavat silti joukkiota ja Aelita on varma nähneensä talon ennenkin. Samalla Jeremy antaa Aelitalle myös lahjan: kännykän, jotta Aelitaan saisi aina hädän tullen yhteyden.