Fandom

Code Lyoko Wiki

XANA herää, osa 1

131sivua
tässä wikissä
Add New Page
Kommenttia9 Share
XANA herää, osa 1
Le réveil de XANA, partie 1
Xanaherää1.png
Jaksotiedot
Jakso numero 0 (Prologi osa 1)
Alkuperäinen näytöspäivä 2. lokakuuta 2006 (USA)
Suomen ensinäytös 3. marraskuuta 2008
Kirjoittaja Sophie Decroisette, Bruno Regeste
Kuvakäsikirjoittaja William Renaud, Paul Beneteau, Lionel Allaix, Alain le Dong
Kronologia
Edellinen Avain
Seuraava XANA herää, osa 2

X.A.N.A. herää, osa 1 on ensimmäinen osa Code Lyokon kahdesta prologi-jaksosta. Siinä kerrotaan, kuinka Jeremy alkujaan löysi supertietokoneen ja kuinka Lyoko-sotureista tuli ystäviä. Prologi-jaksot näytettiin kolmoskauden aluksi.

Juoni Muokkaa

Jeremy kertoo menneensä pari viikkoa sitten koulun viereiselle hylätylle tehtaalle etsimään varaosia pienoismallirobotteihinsa. Sen sijaan hän löytääkin tehtaan uumenista skannereita ja valtavan supertietokoneen. Kukaan muu ei vielä tiedä koneesta. Pelostaan huolimatta Jeremy päättää käynnistää koneen, ja heti kun hän alkaa tutkia sen sisältöä, ilmestyvät ruutuun hämmentyneen virtuaali-ihmisen kasvot.

Odd ilmestyy Ulrichin viereen kemian tunnin alussa. Hän on uusi oppilas, ja kertoo Ulrichille, että rehtori käski hänen muuttaa Ulrichin huoneeseen. Myös Sissi saapuu paikalle ilmoittaen, että hänellä on tärkeää asiaa Ulrichille, ja pyytää Ulrichia tulemaan huoneeseensa kahdeksalta. Odd kyselee Ulrichilta kyseisestä "söpöstä tytöstä", mutta Ulrich toteaa hänen olevan "aivokuollut ja täysi pösilö". Odd seuraa Ulrichia vielä tunnin jälkeenkin kertoen vitsejä, mikä alkaa pikkuhiljaa ärsyttää Ulrcihia. Odd ei selvästikään aio jättää Ulrichia rauhaan, vedoten siihen, että heidän tulee tutustua.

Jeremy menee tehtaalle juttelemaan löytämänsä virtuaali-ihmisen kanssa, kutsuen tätä "Tietokoneen keinoälyksi". Virtuaalityttö kuitenkin pyytää Jeremyä kutsumaan häntä joksikin muuksi, ja Jeremy ehdottaa nimeä Maya, mikä kelpaa. Jeremy ja Maya alkavat tutkia Lyoko-nimistä virtuaaliympäristöä. Maya tulee ulos tornista, ja päätyy metsään. Silloin Jeremyn eteen Maassa ilmestyy hologrammijärjestelmä Lyokosta; siinä on neljä erilaista sektoria. Silloin Maya eteen ilmestyy outoja eläimiä. Jeremy on innoissaan, mutta mielipiteet muuttuvat, kun kyseiset olennot alkavat ampua Mayaa laasereilla. Maya kiirehtii pian takaisin torniin, jossa hänen elämäpisteensä palautuvat.

Sähkäri.png

Jeremy saa sähköiskun.

Odd ja Ulrich juttelevat koulun pihalla ja Ulrich yrittää vakuuttaa Oddia siitä, että Sissi on typerä. Silloin Jeremy saapuu läheiselle juoma-automaatille, mutta saa laitteesta sähköiskun ja pyörtyy. Ulrich lähtee viemään Jeremyä terveydenhoitajalle ja Odd kertomaan asiasta opettajalle. Automaattiin ilmestyy sama merkki, kuin outoihin eläimiin Lyokossa.

Jeremylle tuli vain tavallinen sähköisku ja pinnallisia palohaavoja. Ulrich lupaa tulla katsomaan Jeremyä itsepuolustustuntinsa jälkeen. Kyseisiellä Jimin vetämällä tunnilla ei toisaalta ole muita oppilaita, kuin Ulrich ja japanilainen tyttö Yumi. Ulrich ja Yumi harjoittelevat Jimin opastuksella. Tunnin jälkeen Yumilta turpiinsa saanut Ulrich lähtee kumartamatta paikalta, mistä Yumi ei liiemmin pidä.

Kun Ulrich menee huoneeseensa, hän kohtaa valtavan kaaoksen. Oddilla on vastoin koulun sääntöjä mukanaan koiransa Kiwi, joka on sotkenut kaiken huoneessa perin pohjin. Ulrich lähtee kertomaan koirasta rehtorille.

Ulrich ja jeremy.png

Ulrich ja Jeremy Jeremyn huoneessa.

Jeremy on huoneessaan tietokoneella, kunnes koneen ruutuun ilmestyy taas Lyokossa nähty merkki. Jeremyn itserakentamat robotit hyökkäävät hänen kimppuunsa. Huoneen ohi kävellyt Ulrich kuulee Jeremyn huudon ja tulee auttamaan. Robotit pysähtyvät, ja Ulrich vaatii saada tietää, miksi sähkölaitteet ovat hyökkäileet Jeremyn kimppuun. Jeremy myöntyy kertomaan todeten, ettei tilanne voi varmaan enää pahemmaksikaan muuttua.

Tehtaalla Jeremy selittää kaiken mitä tietää supertietokoneesta ja Lyokosta Ulrichille. Myös Maya esittäytyy, ja Jeremy selittää, että virtuaalisen tytön täytyy pysytellä Lyokossa piilossa tornissa, tai muuten hirviöt hyökkäävät hänen kimppuunsa. Samalla hän kertoo, että Lyokossa olevissa hirviöissä on sama logo, kuin Jeremyä vastaan hyökänneisiin robotteihin oli tullut. Epäuskoinen Ulrich on sitä mieltä, että mikäli kone on noin vaarallinen, se pitäisi sulkea ja asiasta soittaa poliisille. Jeremy kuitenkin sanoo haluavansa vapauttaa Mayan ensin Lyokosta. Jeremy esittelee Ulrichille skannerit, joilla ihmisen saa virtualisoitua Lyokoon. Ulrich ei vieläkään oikein tahdo uskoa Jeremyn puheita, joten Jeremy ehdottaa skannereiden kokeilemista. Sitä ennen he kuitenkin tarvitsevat koekaniinin, ja Ulrich tietää yhden siihen hommaan sopivan.

Odd ja sissi.png

Odd ja Sissi seuraavat Ulrichia tehtaalle.

Ulrich hipsii hänen ja Oddin huoneeseen ja ottaa Kiwin mukaansa. Kellon on jo kymmenen yli kahdeksan, ja Sissi kyllästyy pikkuhiljaa odottamaan Ulrichia huoneessaan, ja päättää soittaa tälle. Puhelimen soittoääni herättää Oddin, joka lähtee Kiwiä vievän Ulrichin perään. Sissi on jo lähdössä Ulrichin huoneeseen, kunnes huomaa hänen juoksevan käytävällä Odd perässään. Myös Sissi lähtee juoksemaan Ulrichin perään, ja Odd ja Sissi seuraavat häntä aina tehtaalle asti.

Ulrich asettaa Kiwin skanneriin ja menee itse supertietokoneen luokse. Silloin Sissi ja Odd saapuvat skannerihuoneeseen, ja Odd menee koiransa luokse. Samaan aikaan Jeremy alkaa virtualisoida koiraa. Virtualisoinnin alkaessa Kiwi hyppää pois Oddin sylistä, ja skanneri menee kiinni ja Odd jää sen sisälle. Kun Ulrich ja Jeremykin huomaavat, että skannerissa ei olekaan koira, vaan Odd Della Robbia, ovat he kauhuisaan, koska Jeremy ei osaa pysäyttää virtualisointia.

Odd2.png

Odd ensimmäistä kertaa Lyokossa.

Odd löytää itsensä oudosta virtuaalimetsästä. Jeremy kertoo hänelle, missä hän on. Silloin paikalle saapuu taas kummia virtuaaliotuksia, jotka alkavat ampua Oddia. Ulrich pyytää Jeremyä virtualisoimaan hänet ja Sissin Lyokoon. Sissi ei kuitenkaan tahdo mennä, jottei myöhästyisi cheerleader-harjoituksistaan.

Lyokossa Ulrich näyttää samurailta, ja Odd on hänelle kateellinen kun näyttää itse "liilalta kissalta". Ulrichilla on myös ase, sapeli, ja Odd on siitäkin hälle kateellinen. Sitten hän kuitenkin ampuu vahingossa lasernuolen, ja ilmoittaa olevansakin ihan tyytyväinen.

Jeremy sanoo antavansa koordinaatit, jotta Odd ja Ulrich löytäisivät Mayan. Yläkertaan tullut Sissi tahtoo tietää, mitä on meneillään ja Jeremy alkaa selittää. Silloin tietokoneen näyttöön ilmestyy Jeremyn kimppuun hyökänneistä roboteista ja juoma-automaatista tuttu merkki, ja huoneen perällä olevat johdot hyökkäävät Jeremyn kimppuun.

Ulrich ja odd.png

Ulrich ja Odd taistelevat jäätiköllä.

Odd ja Ulrich odottavat yhä koordinaatteja, mutta Jeremystä ei kuulu inahdustakaan. Odd huomaa kauempana tornin, ja he päättävät mennä katsomaan, onko se se, jossa Maya on. He eivät kuitenkaan pääse torniin oikeasta kohdasta, ja putoavat tasolta alas pimeyteen. He löytävät itsensä jäätiköltä, ja huomaavat erivärisen tornin. He kohtaavat myös erilaisia outoja hirviöitä, joita vastaan koettavat taistella, mutta de-virtualisoituvat melkein heti.

Samaan aikaan Jeremy taistelee henkensä puolesta sähköjohtoja vastaan Maapallolla. Ulrich ja Odd kiirehtivät paikalle heti palattuaan Lyokosta. Ulrich yrittää katkaista yhden jättijohdoista, muttei onnistu. Johto ei kuitenkaan ehdi käydä Ulrichin kimppuun, kun Odd katkaisee sen ja muutkin johdot lopettavat liikkuumisen ja vajoavat takaisin huoneen lattialle.

Hiukan säikähtänyt joukkio ottaa yhteyttä Mayaan, joka ihmettelee, onko kaikki hyvin. Ruutuun ilmestyy jääsektori, ja kuva zoomaa kohti Ulrichin aiemmin huomaamaa punaista tornia.

Galleria Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki